Politiikan hiekkalaatikolla - ajatuksia Lepakkoluolan uumenista

Kaikki blogit puheenaiheesta Turismi

Suomessa oltava kesäaika - ehdoton edellytys turismille.

Edellinen hallitus päätti, että jatkossa Suomi hylkää kesäajan ja siirtyy jatkuvaan normaaliaikaan. Perusteluita oli, mutta eivät ne mielestäni olleet kovin hyviä.

Turismi on mitä luultavimmin ainoa sektori, millä on mahdollisuutta kasvaa Suomessa. Suomen kiinnostavuus matkailumaana tulee mahdollisesti kasvamaan jatkossa enemmän. Tätä indikoi jo tämän kesän Keski-Euroopan helteitä karkuun lähteneiden ihmisten Suomeen kohdistunut kiinnostus.

Mitä haittaa kannabisturismi toisi Suomelle?

Leikittään ajatuksella että Suomessa olisi kannabis laillinen päihde. Se toisi mukanaan kannabisturismin.

Mitä haittaa siitä olisi?

Vai

Olisiko sittenkin hyödyt paremmat?

 

Itse näen että se toisi myös sitä kautta  rahaa Suomeen ja verotuloja.

Kannabisturistit siis toisivat rahaa Suomeen. Yöpymiset,ruokailu,shoppailu,luontomatkailu...

TARVITAANKO SUOMEEN YRITYSRESERVI

Suomi on nostettu aikoinaan kansakuntien joukkoon teollisuuden avulla. Iso osa teollisuudesta on syntynyt ulkomaalaistaustaisten ihmisten toimesta ja mahdollisuudesta hyödyntää Suomen luonnonvaroja materiaalien ja energian muodossa. Se oli silloin sitä ulkomaista pääomaa, ennen kaikkea yrittäjyyden osaamisen kautta. Nykyisin nämä suvut ovat suomalaisia ja tärkeä osa suomalaista hyvinvointia. Heitä tarvitaan edelleen.

HYVÄT TAVOITTEET - MISTÄ RAHAT

HYVÄT TAVOITTEET - MISTÄ RAHAT

Ensikertaa ehdokkaana olevalle politiikka aiheuttaa enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.

On selvää, että Suomen hyvinvointi on ensisijassa kiinni kahdesta perusasiasta viennistä ja turismista. Siksi mietin asioita tästä näkökulmasta.

KANSALAISPALKKA

Kansalaispalkka on mielenkiintoinen kokonaisuus jos sitä tarkastelee laadunhallinnan näkökulmasta. Laatuasioissa, joissa olen jonkin sortin erityisasiantuntija, on rajapinnoilla aivan erityinen merkitys. Rajapinnoissa sijaitsevat ne solmukohdat, joihin kasaantuu ongelmia ja kustannuksia eniten.

Laadunhallinnan suunnasta valtiolla näyttäisi olevan näitä rajapintoja hurja määrä verrattuna muihin toimintaympäristöihin. Enemmän kuin voisin kuvitella olevan hyväksyttävissä minkään kaupallisen organisaation puitteissa. 

Lentämistä paheksutaan enemmän kuin sen ilmastovaikutukset oikeastaan ovat

Ilmastosopimusten päästövähennystavoitteita tarkastellaan jatkuvasti ja useat läntisten teollisuusmaiden elintapa- ja energiankäyttötottumukset saavat raporteissa kielteistä huomiota. Säännöllisesti mainittuja ovat polttoaineet ja niihin liittyen erityisesti lentäminen. Kuitenkin lentojen osuus kaikista hiilidioksidipäästöistä on varsin pieni, maakohtaisesti noin 2-3%, lämmityksen ollessa täällä Suomessa kymmeniä prosentteja ja raskaan teollisuuden osuuden ollessa kokonaisenergiankäytöstä ja samalla siis hiilijalanjäljestä jopa puolet.

Suntista ilmastonmuutoksen muistomerkki

Mitä jos tunnustaisimme vain, että kuivunut Sunti ei enää kerta kaikkiaan vain toimi. Mitä jos kääntäisimme tämän tappion voitoksi, yhdistämällä se paljon kaivattuun kaupungin vetovoimatekijän luomiseen. Mitä jos olisimme rohkeita ja seuraisimme aikaamme? Ehdotan muuttaa Sunti sellaiseksi, jota ei ole varmaan vielä missään muualla, luomalla moderni vetovoimatekijä joka toisi turisteja Kokkolaan.

Metsäraiskioitten Suomi

 

Kun ulkomailta tuleva turisti karauttaa laivalla satamaan tai laskeutuu lentokentälle
ja lähtee ajelemaan autolla pitkin ja poikin suomenmaata, mitä hän näkee
matkansa varrella? Maaseutualueilla etupäässä metsäraiskioita, aukkohakkauksia,
kynnettyjä puupeltoja, kanto- ja risukasoja pienten hakkaamattomien
metsälänttien  välissä.  Suuri osa entisistä kauniista pelloista kasvaa
pajukkoa joka ei tuota mitään ja jota ei hoida enää kukaan.

3BT - turistien ja maalaisten ratikka

Vanha kolmosen ratikkalinja oli erityiseti turistien suosiossa, kuulutuksineen päivineen. Antoi oivan kiertoajelun  pääkaupunkimme nähtävyyksistä yhden lipun hinnalla. Sittemmin pienempien linjamuutoksien takia se hajoitettiin kahteen numeroon (2 & 3), mutta periaate pysyi samana. 

Nyt kaikki traditiot murretaan. Katso oheista linjakarttaa, joka astuu voimaan ensi viikolla. 

Tottumattonta voin johdattaa läpi viidakon:
Periaate on, että yksi ratikka kiertää puolitoista kertaa kantakaupungin ympäri ja käyttää siihen puolitoista tuntia.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä